جواد بهبود زاده

بسم الله الرحمن الرحیم

         امام خمینی (ره):هر چه انقلاب اسلامی دارد.از برکت مجاهدت شهدا و ایثارکران است.

    پس از کشاکش فراوان ونظرات موافق و مخالف ومخالفت شورای تامین  استان با دفن 8 شهید گمنام در محوطه جلوی تکیه و بنای تاریخی امیر چخماق .نهایتا در سالروز شهادت ثامن اللحجج علی ابن موسی الرضا(ع) با حضور خیل عظیم مردم شهید پرور در شهر قنات و قنوت و قناعت دارالمومنین یزد ودر جوار چهار راه شهدا .همان مکان مقدسی که در قیام دهم فروردین 1357 با خون 4 تن از شهیدانش رنگین گردید.،آرمیدند.که بگفته امام خمینی(ره) قبورشان زبان گویایی است که به عظمت روح جاوید آنان شهادت میدهد.

     هر چند انتظار میرفت با دفن شهدای گمنام، حرف و حدیث ها ی پیرامونی دفن این کبوتران مهاجر  در این مکان به پایان برسد.مع الاسف در تاریخ 4 شنبه دهم دیماه 1393 آقای مهندس میر محمدی استاندار یزد در شورای مدیران استانداری و فرمانداران سراسر استان به مقوله دفن شهدا  پرداخته و  هشت سوال از قول مردم استان مطرح  میکند.که لازم میدانم بعنوان یک وظیفه به ان بپردازم.

 

1 -آقای استاندار محترم،سوالات خود را با عنوان"مردم میپرسند که" آغاز میکند.و تمام تکیه اشان براین محور استوار است که تمام ابهامات برای مردم است.در جواب باید پرسید :این مردمی که شما ازقول آنان سوال میکنید . چه کسانی اند؟ و کجایند؟أیا این خیل جمعیتی که برای دفن شهدا یشان در تشییع جنازه اشان حضور یافتند.و در تجمعات مردمی پس از انقلاب بیسابقه بود،مردم نبودند؟آیا مردمی که در تجمعات اعتراضی قبل از تشییع جنازه در میدان امیر چخماق جمع میشدند وبه تصمیم شورای تامین معترض بودند،مردم نیستند؟براساس کدام منطقی واز سوی مردم این سوالات را طرح میکنید. 

آقای استاندار این مردمی که شما از سوی آنان سوال مطرح میکنید. مسلما خیل مردم مشایعت کننده شهدا نبودند.زیرا این مردم همان معترضین به مصوبه شورای تامین بودند. نمیدانم این مردمی که شما از آنان یاد میکنید. کجایند؟کاش این مردم را به خیل مشتاقان شهدا نشان میدادید.

    2-ورود غریبانه شهدا به استان و از طریق فرودگاه محور سوال بعدی شماست و متصدیان امور شهدا را زیر سوال بردید که چرا بدون هماهنگی با مسئولین استان اقدام کرده اند.

   اقای استاندار:شهیدان گمنام زمینی و با آمبولانس وارد استان شده اند.و حضور مردم در فرودگاه بی معنی است.خوب بود مشاورین شما اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار میدادند.

  ثانیا:شب وداع با شهدا در امامزاده جعفر یزد با اطلاع رسانی به مردم ومسئولین استان صورت گرفت.مع ا لاسف بجز مدیران کل دادگستری واطلاعات و دادستان دادسرای نظامی استان ،هیچ مسئول دیگری دراین تجمع مردمی وروحانی حضور نداشتند..

    ثالثا :بحث  حضور شهدای گمنام در یزد،در 15محرم مطابق با 18 آبان 1393طی جلسه ای به اطلاع فرماتدار یزد رسید. و ایشان تصمیم گیری در باره دفن شهدا را در صلاحیت مسئولین استان میداند.و مسئولین از مدتها قبل در جریان این امر بودند.

  رابعا:اگر بحث استقبال از شهدا مسئولین را رنجانده است.باید گفت جای ناراحتی ندارد.زیرا مردم چه در شب وداع  در امامزاده جعفر و چه  در تشییع جنازه شهیدان گمنام بی سابقه عمل کردند. مع الاسف این مسئولین هستند که از مردم جا ماندند. نمونه آن تشییع جنازه شهید گمنامی است  که در نیمه دوم محرم امسال در شهرستان مهریز اتفاق افتاد که از مسئولین استان تنها دشتی پور مشاور استاندار حضور داشتند.ولی مردم پیشاپیش مسئولانشان حق ولی نعمتان خود را که همانا شهدایند بخوبی جا آوردند.

  خامسا:اگر اطلاع رسانی خوب صورت نگرفته و مورد ایراد استاندار محترم است .با توجه به امکاناتی که در اختیار استاندار است این مسئولیت را بدوش رده های مربوط محول میکرد.

   3-اشاره و تاکید شما بر این است که چرا برخی تدفین شهدا را به مسایل سیاسی گره زده اند.

اقای استاندار. بعنوان یک شهروند بی نام و نشان از شما این سئوال را دارم که این برخیها چه کسانی اند؟این مردمی که این چنین تشییع با شکوهی را رقم زدند و از هر قشرو گروهی و طرز تفکری بودند .با چه خط ورنگ سیاسی همراهی میکردند؟ آیا جوانانی که تنها بعلت انتصاب  به خانواده شهدا و مردم متدین ایران اسلامی، فقط افتخارشان به راه ویاد شهدا بوده واست را میتوان به خط وربط سیاسی ربط داد.چگونه توانستید رصد کنید که خط وربط سیاسی در این امر به مشام  میرسد؟ما دیگر بچه های انقلابیم و 35 سال حرکتهای مردمی را رصدکرده ایم. شما را به خدا ووجدان بیدارتان ،کدام راهپیمایی و یا تشییع جنازه شهدا و... رنگ و بوی سیاسی داشته است؟....شما چگونه به این نتیجه رسیدید که دست اندرکاران دفن شهدا در میدان امیر چخماق که افتخارشان این است که خادم الشهدایند ،اهداف سیاسی داشته اند؟ اگر شما با خیل مشتاقان در این مراسم برخورد میداشتید که چگونه این افراد از هر قشر و گروه، پیر و جوان، زن ومرد، خرد و کلان، همه وهمه یک هدف را دنبال میکردند و آن دفن عزیزانشان در بهترین مکان شهر که یادگار شهیدان دوران انقلاب ومحل تجدید بیعت با امام و مقتدایشان امام خامنه ای بود .و چه مکانی بهتر و مقدستر از این مکان در شهر میتوانستید پیدا کنیدکه در دهم فروردین 1357 با خون عزیزانشان رنگین گردید و نام چهار راه شهدا را به خود گرفت.

   آقای استاندار! آنان که دست اندر کار انتقال شهدا به یزد بودند و چه آنان که در یک حرکت الهی تلاش شبانه روزی کردند. که این شهیدان در مکانی آرام گیرند. که محل و ماوای  تجدید بیعتشان در 12 دیماه 1387 باامام و مقتدایشان امام خامنه ای می بود و مردمی که در این مراسم باشکوه عاشقانه و مخلصانه قدر شناسی  کرده و حضور یافتند.خواسته و هدف سیاسی را دنبال نمیکردند. هدف آنان کرامت شهید، و زنده نگه داشتن اهداف مقدس این نهضت الهی بود و لاغیر.

   شما را بخدا بیایید یکبار هم که شده ،خود را از قید و بند سیاسی رها کنیم و خدایی بیاندیشیم. بیاییم وقتی در دریای بیکران مردمی قرار میگیریم از کسوت مسئولیتمان خارج شویم و چون مردم فکر کنیم. آنوقت خواهید دید که دیگر رنگ و بوی سیاسی به چنین حرکات خدا پسندانه نمیشود داد.

   4 -شما از زیر پاگذاشتن قوانین و مقررات یاد نموده و عده ای را محکوم کردید.

   قوانین و مقررات کشور اسلامی برای هر مومنی وهر ایرانی مورد احترام وتکریم است و چون شرع مقدس ،رعایتش واجب شرعی است. ولی سئوال این است که دفن شهدا در مکان فعلی که حداقل فاصله 30 متری با بنای تاریخی امیر چخماق دارد.چه آسیبی به بنای یاد شده میرساند که خلاف مقررات  میراث فرهنگی و جاری مملکت میباشد.؟ قوانین و مقررات میراث فرهنگی که از آن یاد میشود واقف بر کدام فرهنگ است؟آیا  میراثی که شهدای گرانقدر برای ما به ارمغان گذاشته اند و ما مدیون آنان هستیم، حفظ  آن برای ما لازم و واجب نیست وجز قوانین نمیشود؟اگراجرای قانون دغدغه فکری مسئولین است،که باید باشد.آیا تخریب حریم ملک شخصی توسط میراث فرهنگی، بدون رضایت مالک،خلاف قانون نیست؟ آیا ضافه کردن بنایی که گرافیک آن در روزنامه صبح یزد به چاپ رسیده است و تهیه آن نیز طبق نوشته روزنامه، توسط استانداری و میراث فرهنگی تهیه شده است .طیق کدام قانون میخواستید به بنای تازیخی امیر چخماق اضافه واجراکنید.؟ وآیا برای ثبت در یونسکو مانعی قانونی ایجاد نمیکرد؟اگر طبق نظر شورای تامین در ضلع شرقی دفن میشدند ویونسکو به بنای شما ایراد میگرفت واین بنا ثبت جهانی نمی شد .چه جوابی برای مردم داشتید؟ اگر دغدغه مسئولین یزد حفاظت از میراث فرهنگی است، آیا حفظ میراث فرهنگی تنها حفظ بناهای تاریخی که از خشت و گل ساخته شده، میباشد ولی شهیدانی که سندهای زنده وبی بدیل ملت مسلمان وشهید پرور است .میراث فرهنگی نیست.و آسیب جدی به میراث فرهنگی میزند؟ آیا قبور شهدا که بگفته معمار کبیر انقلاب اسلامی زبان گویایی است که به عطمت روح جاوید آنان شهادت میدهدودیا میفرماید:"همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت ،مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود."میراث فرهنگی نیست؟ پس میراث فرهنگی یک ملت کدام است.

  5-شما دفن شهدای گمنام رادر محل فعلی میدان امیر چخماق را به برخی نسبت میدهید؟شما مگر نمی گویید مردم میپرسند.پس یکبار هم که شده این "برخیها" را به مردم معرفی کنید. اگر منظو رتان خانواده شهدا ،رزمندگان،ایثارگران،جانبازان و آزادگانند،اینها که ولی  نعمتان ما هستند.و خیل مشتاقان از ملت قهرمان یزد که سر در  گرو بزرگداشت عزت و عظمت شهدا دارند.آیا منظورعلما و روحانیونی هستند که از ابتدا اد دفن شهدا در این میدان حمایت کردند؟ ویا جوانان این دیارند که شب و روز خود را وقف نمودند تا این یادگاران دفاع مقدس را در بهترین مکان این شهر دفن نمایند؟ اگر منظور این اقشار هستند. اینها خیل عظیم سیل بیکران جمعیتی بود که یک صدا، در تشییع جنازه عزیزانشان رسم وفاداری و قدرشناسی را بخوبی ادا نمودند.آفرین بر این مردم و آفرین بر این غیرت مردانه اشان. پس اینها  نبودند.پس این مردم که شما ازآنان یاد میکنید چه کسانی اند؟

  آقای استاندار  .اگر تمام مسئولین استان متفق القول و مصمم بر دفن شهدا یشان در مکانی که مصوب شورای تامین بود.می بودند.و اصرار میورزیدند.امت مومن این دیار اجازه نمیدادند شهیدانی که خط شکنان میدان نبرد حق و باطل بودند.و از یکدیگر سبقت میگرفتند .در پشت میدان  امیر چخماق دفن شوند.که بگفته مادر شهیدی که میگفت :فرزندان ما در خط مقدم جبهه به شهادت رسیدند.حاشا به غیرت ما که اجازه دهیم آنان را در پشت میدان دفن نمایند.

   چرا این برخیها را معرفی نمیکنید و بصورت کلی صحبت میکنید.؟

   6-شما از خلف وعده بعض از کسانی گفته اید که متعهد به اجرا مصوبه شورای تامین استان شده بودند. 

گیریم که نظر شما درست باشد . سوالی که پیش میاید و مسئولین باید به مردم جواب گویند.اینکه چرا قبل از آنکه تصمیم گیرندگان ،موضوعی را مصوب کنند.بدون آشنایی با موضوع مورد بحث وتصمیم گیری شدند. چرا بر سر مکانی برای دفن شهدا توافق میشود که :

   اولا-ملک شخصی بوده و خراب کردن حریم آن بدون تظر صاحب ملک از نظر قانونی تعدی عدوانی محسوب میشود.و پیگرد قانونی دارد.

  ثانیا-مگر میشود بر سر مکانی توافق حاصل شود که مالک دارد.و دفن در مکان غصبی حرام است بدون آنکه ملک را از صاحبش خریداری کنند.

ثالثا-شما از وفای به عهد میگویید.که حقا کلام حقی است.ولی آیا وصیت شهدا ما را به چه عهدی فرا میخوانند.آیا ما وفا به عهد کردیم؟ آیا خود را از دسته بندیهای سیاسی دور نگه داشتیم؟ آیا رضایت ولی فقیه زمانمان که در جمع دولتمردان خطاب به آنان فرمود خط قرمز ما مبارزه با فتنه است ،چنانکه قول داده اید آنرا رعایت کنید، را بر امیال سیاسی و و...خود مقدم شمردیم؟ مردم از شما میپرسند شما که به عهد و پیمان اینقدر وفاداریید.چرا با یکی از عوامل فعال در فتنه ملاقات کردید و سایت استانداری با افتخار عکس و خبرآن را منعکس نمود.

   7-شما از دفن غریبانه دو شهید و از عملکرد افرادی که این عمل را انجام داده اند مزمت کرده ایید؟

   اولا-این شهیدان قریب به سه دهه در غربت تمام چون سالار شهیدان حضرت حسین ابن علی،ابدانشان در مناطق دفاع مقدس بر جا ماندو با غریب بودن بیگانه نبودند،که اکنون برای دفن غریبانه اشان چنین ضجه زنیم.هرچند باید به آنانی تاسف خورد که شرایط را چنان رقم زدند که برای فرزندان وخانواده شهدا راهی باقی نماند تا چنین عمل کنند.

  ثانیا-در طول حیات طیبه انقلاب اسلامی ،همگی شاهد بودیم و هستیم که مردم باحرکت خواص خود حرکت نمیکنند. بلکه دل در گرو مولا و مقتدایشان نهاده و زمزمه "ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند." نشان از این حقیقت دارد.وقتی خواص جامعه در مبحث توجه به میراث فرهنگی را،تنها منوط به حفاظت از یک سری بناهای ساختمانی تاریخی که از خشت وگل و آجر و...ساخته شده ویا به یک درخت چند هزار ساله و یا بافت فرسوده شهر و... می بینند و نگرانند که  دفن چند شهید گمنام که سندهای زنده و قهرمانانه ومیراث واقعی و مقدس این ملت است را در مرکز شهر ، آنهم در مکانی که خون پاک شهیدانش در دهم فروردین 1357 قیام اسلامی  را شعله ور تر ساخت را خلاف مقررات میدانید  به آن آسیب زده و یونسکو این اثر تاریخی را ثبت جهانی نکند و برای آن  عزا میگیرند.به مردم حق بدهید .به همان مردمی که چون سیل خروشان جنازه شش شهید دیگر را مشتاقانه تشییع کردند ،حق بدهیدکه مسئولین خود را دربرابر کار انجام شده قرار بدهند. این بعضیها که شما میگویید، مردم بودند.آنان که تصمیم به این عمل گرفتند این مردم قدرشناس بودند که رنج غریبانه دفن شدن دو شهیدشان را به جان خریدند و با اشک چشم آنها را مشایعت کردند. تاعزت مندانه به پیشباز گلهای پرپر شده دیگر خود برای تشییع باشکوه آنان بروند؛ زیرا این شهیدان خود انتخاب کردند .چون مادرشان حضرت زهرای مرضیه (س) ومولا و مقتدای خودحضرت علی (ع)در غربت شبانه دفن شدند. و این عیب را باید از مسئولین استان گرفت که شرایطی را فراهم آوردند که راهی برای دفن شهدا جز این عمل،برای وارثان آن خونهای به نا حق ریخته نماند.

   8-از استفتا از مقام معظم رهبری و عدم وجود خارجی این استفتا یا دکرده اید.

  اولا: هیج کس تاکنون جه از دفتر مقام معظم رهبری و یا از دفتر نمایندگی ایشان در استان استفتا را انکار نکردند.

 ثانیا-حمایت قاطعانه علمای بزرگ این دیار همانند آیه الله سید محمد رضا مدرسی و آیه الله وافی عضو مجلس خبرگان و...دلیل دیگری براین حقیقت است که عمل به دفن شهدا در این محل خلاف نظر معظم له نبوده است.

 ثانیا- بچه های  دوران دفاع مقدس و فرزندانشان یاد گرفته اند که چگونه از امام و مقتدایشان  اطاعت کنند.آنها که برای دفن این  شهدا از مقام معظم رهبری استفتا گرفتند ،یادگاران دفاع مقدسند.همانهایی هستند که چون امام و مقتدایشان فرمان دفاع میداد .سمعا و طاعتا لبیک  گوبودند.وچون قطعنامه ازجانب امامشان پذیرفته شد و شنیدند مولایشان برای این پذیرش قطعنامه جام زهر نوشیده است.مظلومانه اشک ریختند معذلک لحظه ای تردید به خود راه ندادند و فرمان فرمانده الهی خود را با جان و دل پذیرفتند. به کلامی دیگر اینان وارثان و یادگاران دوران دفاع مقدسند که چون امامشان از آنان کار حسینی را طلب کرد و فرمان دفاع از عزت و شرف و ناموس و وطن و در یک کلام دفاع از کیان اسلام را داد .لحظه ای به خود تردید روا ندیدند.وچون مقتدایشان کار ی حسنی پیشه خود گرفت،چنان لبیک گفتند که در زمان دفاع از کیان اسلامی لباس رزم میپوشیدند.

  این استفتا دارای شماره و تاریخ است.و از نهادی امضا شده است که مستقیما تحت نطر مستقیم مقام معظم رهبری انجام وظیفه میکند.

  در پایان باید به این حقیقت اعتراف کرد که ما وارثان همان خونهای به ناحق ریخته ای هستیم که دست در شناسنامه هایشان میبردند و به زعم شما خلاف قانون عمل میکردند تا برای ما شناسنامه عزت و شرف و مردانگی باشند. بر سفره ای عزتمندانه عزیزانی نشسته ایم که خود فدا شدند تا ما در امنیت و آسایش و عزتمندانه زندگی کنیم.

  ما دیگر قهرمانان و شجاعان تاریخ وتمدن ایران زمین را در شاهنامه فردوسی جستجو نخواهیم کرد .دیگر افسانه آرش کمانگیر و عشاقی چون ویس و رامین .لیلی و مجنون .شیرین و فرهاد ما را اقناع به افتخار نمیکند زیرا ما شجاعان و قهرمانان و عشاق سینه چاک الهی را در همین سرزمین و در کنار خود لمس کردیم.بیایید واقع بین باشیم و حقیقت را آنچنانکه هست بپذیریم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا